Specialpedagogisk handledning
Specialpedagogisk handledning – stöd för en mer inkluderande skola
Att skapa en inkluderande och tillgänglig lärmiljö kräver både kunskap, reflektion och rätt strategier. Jag erbjuder specialpedagogisk handledning för skolpersonal, arbetslag och skolledare som vill utveckla sin förståelse för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF), neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och andra inlärningsutmaningar.
Med utgångspunkt i både forskning och beprövad erfarenhet hjälper jag er att:
Anpassa undervisningen – Konkreta strategier för att skapa en lärmiljö där alla elever kan utvecklas utifrån sina förutsättningar.
Skapa ett gemensamt förhållningssätt – Hur vi som arbetslag kan samarbeta för att ge eleverna bästa möjliga stöd och struktur i vardagen.
Stärka pedagogers kompetens – Stöd i att förstå elevens lärandeprocess, utmaningar och styrkor samt hur vi kan arbeta förebyggande.
Arbeta med struktur och tydlighet – Hjälp med att skapa visuellt stöd, tydliga rutiner och anpassningar som gynnar alla elever, men särskilt de med IF och NPF.
Hantera utmanande situationer – Konkreta verktyg för att bemöta och stödja elever i behov av extra anpassningar på ett lågaffektivt och lösningsfokuserat sätt.
Stöd till skolledare och arbetslag – Rådgivning och vägledning i att utveckla skolans specialpedagogiska arbete på organisatorisk nivå.
Min handledning är alltid anpassad efter era behov – det kan ske genom enskilda samtal, arbetslagsmöten eller som en del av ett mer långsiktigt utvecklingsarbete.
Tillsammans hittar vi lösningar som gör skillnad i praktiken!
📩 Kontakta mig för att skräddarsy en handledning som passar just er verksamhet.

Ermina Gyllenbreider
Din Digitala Specialpedagog